Website beginnen? Functioneel met 1.0

Dit artikel is ook te lezen op de weblog van Chain Connection.

Tegenwoordig gaan adviezen alleen nog maar over internettoepassingen, zoals social media, SEO, online advertising, virals en behavioural targetting. Slim, maar vergeten we hier niet iets? Hoe meer informatie een bedrijf beschikbaar stelt, hoe betrouwbaarder wij het vinden. De website vormt hierbij een solide basis. Een bedrijf zonder website bestaat niet voor ons en een bedrijf dat niet te vinden is via zoekmachines, heeft meer weg van een geest. Daarom gaan we in drie artikelen bespreken hoe je ook alweer een website vormgeeft. Dit artikel behandelt de functionele vormgeving.

In den beginne was er visie

Wie een website wilt opzetten, heeft natuurlijk een idee wat het doel is en wie de doelgroep is. Vaak is dit verwoord in een visie, een inspirerende kijk op kansen in de markt en de doelgroep. Het helpt om dit op papier te zetten en het er regelmatig bij te pakken als toetsmoment.

Basisprincipes

Een goede website kent een aantal basisprincipes. Waarschijnlijk is de belangrijkste dat de bezoeker centraal staat. Als de bezoeker een website niet prettig vindt in gebruik, dan zal hij niet snel terugkeren. Om de gebruiksvriendelijkheid (ook usability genoemd) te waarborgen, zijn een vlotte navigatie, overzichtelijke content en goede vindbaarheid (via zoekmachines) essentieel.

De routing bepalen

Met het doel en de usability in het achterhoofd kan worden bepaald welke pagina’s ingezet worden. Een handig trucje hiervoor is het denken vanuit de sitemap. Het doel van de website is natuurlijk bepalend op welke pagina(‘s) de nadruk moet liggen. Daarnaast is het belangrijk dat de navigatie logisch en intuïtief verloopt. Schrijf eens uit hoe de routing moet verlopen en wat er dan per pagina aan bod komt. En leg dit eens naast een aantal soortgelijke websites. Werkt het voor hen? Of kan het toch simpeler?

Handeling uitlokken

Elke pagina heeft een call-to-action nodig. Het moet duidelijk zijn voor de bezoeker welke handeling van hem verlangd wordt. Call-to-actions ondersteunen het doel van de website en sturen de bezoeker in een duidelijke richting. Hierdoor verloopt het bezoek vlot en komt de website gebruiksvriendelijk over.

Speel met de vormgeving

Na deze keuzemomenten kan het visuele ontwerp worden vormgegeven. Iets waar veel websitebouwers en ontwerpers al meteen mee beginnen, maar wat je als opdrachtgever zeker moet sturen. Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is. Dit kan je al snel bereiken door afbeeldingen te gebruiken ter ondersteuning van je korte, maar krachtige tekst. Uit onderzoeken met eye-tracking is namelijk gebleken dat websitebezoekers zo geconditioneerd zijn, dat ze bepaalde elementen altijd op dezelfde plaats verwachten. Dit zorgt er dan ook voor dat ze in een F-vorm de pagina scannen. Meer dan twee alinea’s worden zelden aandachtig doorgelezen.

Behalve het evenwicht tussen tekst en beeld kan je ook spelen met kleuren. Kleuren hebben verschillende betekenissen en kunnen elkaar versterken. Als je primaire kleuren tegenover elkaar zet, krijg je een visueel drukke lay-out. Hoe ga je in die kakofonie de aandacht vestigen op je call-to-action? Door één kleur te gebruiken om te accentueren, springt dat onderdeel in het oog en is het voor je bezoekers duidelijk dat ze daarmee iets moeten doen.

Afgevinkt?

Is voldaan aan alle bovenstaande eisen? Dan heb je een plaatje van een website, die goed functioneert en die voorziet in de behoeften van je bezoekers. De basis is gelegd, je bent nu officieel aanwezig op het web. De volgende keer gaan we de traffic onder handen nemen.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s