Online en vindbaar? Maak de website klaar voor 3.0

Dit artikel is ook te lezen op de weblog van Chain Connection.

Tegenwoordig gaan adviezen alleen nog maar over internettoepassingen, zoals social media, SEO, online advertising, virals en behavioural targetting. Slim, maar vergeten we hier niet iets? Hoe meer informatie een bedrijf beschikbaar stelt, hoe betrouwbaarder wij het vinden. De website vormt hierbij een solide basis. Daarom gaan we in drie artikelen bespreken hoe je ook alweer een website vormgeeft. Dit laatste artikel behandelt hoe je je zoekwoorden kan sturen.

“Interessant, dat moet ik even onthouden”

Stel, je hoort op de radio een commercial over een bedrijf dat een pay-rollservice aanbiedt. Op zakelijk gebied ben je geïntrigeerd door het aanbod, maar de commercial hoor je terwijl je je tanden staat te poetsen. Grote kans dus dat je de bedrijfsnaam niet onthoudt. En nu?

Googlen dan maar

Eenmaal op kantoor besluit je je erin te verdiepen en bedenkt dat Google vast wel weet wie je zoekt. Helaas niet precies, meer dan 8 miljoen hits heeft de zoekmachine voor je opgeduikeld. Door de radiocommercial had de aanbieder bijna de gunfactor binnen, maar nu wordt hij alsnog ondergesneeuwd door de concurrentie.

Long tail

Sinds SEO gepraktiseerd wordt, zijn zoekwoorden een bekend begrip. Dit zijn nu eenmaal de woorden waarop internetgebruikers informatie zoeken in een zoekmachine. Het heeft een raakvlak met sleutelwoorden, want dat zijn de belangrijkste woorden in een paginatekst op een website. Sleutelwoorden kunnen fungeren als zoekwoorden en vice versa. Daarbij komt nog een ander begrip kijken: de long tail. Dit betekent dat je als bedrijf inzet op specifieke zoekwoorden die gebruikt worden door internetgebruikers, maar die het onderwerp net anders raken dan de zoekwoorden die concurrenten toepassen. In plaats van mee te gaan in de mainstream en weinig onderscheidend te zijn voor internetgebruikers, ben je nu specifiek en relevant. Zo kom je veel gerichter tegemoet aan de wensen van de internetgebruikers.

Integreer online met offline

Inspelen op de long tail kun je doortrekken van online naar offline. Door een associatie te creëren tussen specifieke woorden en je bedrijf, kunnen mensen je ook online vinden zonder je bedrijfsnaam te weten. Zoekwoorden zijn dus te sturen en dragen bij aan je externe communicatie.

Tot slot

We hebben in deze serie besproken hoe je de functionele vormgeving van een website bepaalt, hoe je traffic vergroot en hoe je je zoekwoorden kan sturen. Je bent nu goed op weg om web 3.0-ready te worden. Natuurlijk blijft een website ‘work in progress’ en zijn er altijd verbeteringen mogelijk. De basis is in ieder geval gelegd.

Advertentie