Google+, een ongekend project

Dit artikel is ook te lezen op de weblog van Chain Connection.

De buzz gaat al jaren: de verschuiving van web 1.0 (zenden) naar 2.0 (interactie) en het 3.0 (relevantie) dat er logischerwijs op zal gaan volgen. Tot nu toe verlopen de migraties soepel en bijna onopvallend. Af en toe verschijnen er nieuwe functionaliteiten, die later uitgebreid worden. De verschuiving van interactie naar relevantie, naar web 3.0, leek lange tijd maar een slimmere versie van 2.0 te zijn. Totdat Google haar Google+ project initieerde.

Naar web 2.0

Nu is de eerste migratie (van zenden naar interactie) er een die heel gladjes is verlopen, zonder al te veel opschudding. De sporadische nieuwsberichten over het aantal gebruikers en de penetratie van netwerken als Hyves, Facebook en Twitter daargelaten natuurlijk. Het echte verschil valt pas op als we een website uit 2002 vergelijken met de functionaliteiten die een gemiddeld sociaal netwerk kent.

Relevantie is key

De migratie van web 2.0 naar 3.0 (naar relevantie) gaf lang de indruk slechts een verlenging te zijn. Een versie 2.2 eigenlijk, in plaats van 3.0. Niet echt iets nieuws, maar gewoon nóg slimmer. De share- en like-functies werden al zo langzamerhand wat uitgebreider en digitale vrienden die veel berichten posten, worden door de techniek als “relevanter” beschouwd. Met “the Google+ project” lijkt het voorspel van web 3.0 voorbij te zijn.

The Google+ project

Er is al veel geschreven over wat Google+ is en de meeste gebruikers, fans en geïnteresseerden houden hardnekkig vast aan wat ze kennen: ze zien het als een sociaal netwerk. Een veilige kijk, zodat ze het kunnen vergelijken met wat ze al gebruiken. Mensen kijken hier niet verder dan hun neus lang is. Bas van den Beld legt het treffend uit op Frankwatching: Google+ is veel meer dan een netwerk, het is een project.

Het is een gedachtegoed

Wat Google echt wilt bereiken, is haar eigen web 3.0 opzetten. Daarvoor zijn inderdaad enkele toepassingen en diensten nodig, maar we moeten het middel hier niet als een doel zien. Web 3.0 draait om relevantie, maar tot zover kwamen bedrijven niet veel verder dan een gepersonaliseerde nieuwsbrief of webpagina op basis van klantinformatie. Google ontsluit als zoekmachine wereldwijde informatie en is van plan dit slim te combineren met connecties, gebruikers en meningen. Voeg daar een vleugje “plain folks”-techniek aan toe en voilà, web 3.0 is compleet.

Succesfactor

Hoewel Google zich hier waagt aan iets wat we nog nooit hebben gezien (compliment, daarom is het ook iets nieuws en mag het oprecht 3.0 worden genoemd), is het project in de basis maar een stapje verder dan de bekende gepersonaliseerde webtoepassingen. Maar doordat Google van origine een zoekmachine is, is het in staat een wereldwijde schat aan informatie te ontsluiten. Juist die hoeveelheid maakt deze migratie naar web 3.0 compleet. We hebben hier ten slotte te maken met een world wide web.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s