Dit artikel is ook te lezen op de weblog van Chain Connection.
Goed uitgevoerd is het onmisbaar, herkenbaar en onderscheidend. We hebben het hier over de huisstijl, maar wat betekent het voor uw onderneming? Een professionele huisstijl zorgt niet alleen voor meer klanten en grotere voorkeur voor uw bedrijf, het brengt ook meer geld in het laatje. Toch laten veel ondernemers dit links liggen, doordat ze hun B2B-klanten vergeten.
Visuele identiteit
De huisstijl zien wij als de visuele identiteit van uw onderneming. Dat betekent dus niet alleen kleurgebruik en typografie, maar ook beeldmateriaal, sfeer en een vaste opzet per middel (ook wel stramien genoemd). Hierbij zijn de identiteit en kernwaarden van de organisatie bepalende factoren, het gezamenlijke vertrekpunt.
Een goede huisstijl is een waarheidsgetrouwe afspiegeling van wie uw organisatie is. Stel dat u een dienstverlener bent, dan biedt beeldmateriaal met praktijksituaties een toegevoegde waarde. Of als uw kernwaarde zorg is, dan helpen warme kleuren dit uit te dragen.
Proces
Het ontwikkelen en bewaken van uw huisstijl is een proces. Net zoals een mens ontwikkelt de identiteit van uw onderneming zich voortdurend. Als u zich afvraagt of uw huisstijl (nog wel) aansluit bij uw identiteit, dan kunt u het controleren met de volgende vragen:
- Is mijn huidige identiteit herkenbaar in de huisstijl?
- Komen mijn kernwaarden naar voren in de huisstijl?
- Ben ik met de huisstijl herkenbaar voor mijn klanten?
- Onderscheidt de huisstijl zich van (branchegerelateerde) concurrenten?
- Is de huisstijl rekbaar genoeg voor diverse toepassingen, zonder de herkenbaarheid en consistentie te verliezen?
- Is de huisstijl niet te tijdsgebonden?
- Wekt de huisstijl een professionele indruk?
Voordelen
Uw huisstijl toont niet alleen wie u bent, maar verhoogt ook de herkenbaarheid. Door uw communicatiemiddelen een eenduidige ‘look & feel’ te geven, onderscheidt u uzelf van uw concurrenten en bent u herkenbaar voor uw klanten. U blijft immers beter hangen in het geheugen, wat bijdraagt aan de bekendheid van uw onderneming. En klanten prefereren altijd het bekende boven het onbekende. De voorkeur voor uw bedrijf wordt groter, waardoor u meer omzet kunt genereren.
Consumer vs. Business
Een onmisbaar goed dus, en iets wat in elke onderneming terug te vinden is. Toch kijken veel B2B-ondernemingen te veel naar de B2C-markt. Zo kunt u bijvoorbeeld de rebel in de markt willen zijn, een emotioneel uitgangspunt dat de B2C-markt aanspreekt. Helaas zullen uw B2B-klanten u echter zien als grillig en dus als minder betrouwbaar dan u eigenlijk bent.
Het grote verschil tussen de twee markten is hoe de klant zich opstelt tegenover de aanbieder. In de B2C-markt is de klant veel emotioneler betrokken, waardoor hij zich kan hechten aan het merk (de zogenaamde ‘fan’). Hiertegenover staat de B2B-klant die zijn beslissing rationeel maakt, kosten en baten tegenover elkaar afweegt en verantwoording moet afleggen over de keuzes en kosten. En daarom wint u alleen zieltjes als u uw professionaliteit toont.