Wat zijn de marketingtrends van 2012?

Dit artikel is ook te lezen op de weblog van Chain Connection.

Het jaar is alweer bijna ten einde, de feestdagen komen steeds dichterbij. Tijd dus om ons eens te buigen over de marketingtrends in 2012. Marketingprofs en andere autoriteiten op marketinggebied hebben lijsten samengesteld met de trends voor 2012. In dit artikel bespreken we de verwachtingen voor komend jaar.

wat zijn de marketingtrends van 2012

Andere bedrijfsvoering

In 2011 werd de zogenaamde marketing automation gekoppeld aan CRM-systemen, waardoor klanten van meer gerichte informatie werden voorzien. De verwachting is dat in 2012 deze combinatie een mainstream oplossing wordt, zodat bedrijven marketingactiviteiten kunnen koppelen aan online zoekgedrag, sales en relatiemanagement. Ook zal er meer worden geïnvesteerd in het virtueel samenwerken, vergaderen en projectmanagement. Zo kunnen werknemers slimmer en efficiënter aan de slag.

Een integrale rol voor het personeel

Het marketingteam wordt uitgebreid met klanten en werknemers uit andere lagen van de organisatie. Het aantal gebruikers van social media is namelijk explosief gestegen in 2011, waardoor het nu nog belangrijker wordt voor bedrijven om percepties te managen. Hiervoor is hulp nodig vanuit de gehele organisatie en vanuit het klantenbestand, om allerlei vragen en reacties te beantwoorden en natuurlijk om producten en diensten te blijven verbeteren.

De doelgroep wordt selectief aangesproken

De Voice of the Customer (VOC) heeft nog nooit zoveel gewicht in de schaal gelegd. Bedrijven gaan daarom in 2012 meer hun luisterend oor gebruiken en gerichter communiceren. Zo bouwen ze aan hun relaties en kunnen ze de juiste klanten aanspreken. Deze klanten worden overigens selectiever uitgezocht. Dat moet ook wel, want er is anno 2011 sprake van een explosie aan data, media en boodschappen. Social personalization (SoPo) is een belangrijke manier om klanten in dit geweld toch te bieden wat ze willen. Daarbij is het ook belangrijk om rekening te houden met de opkomst van mobiele apparaten. Informatie opzoeken over en het aankopen van producten zal meer en meer plaatsvinden via smartphones en tablets. Ook location based services gaan een grotere rol spelen. Door de recessie groeit de discount-economie. Aanbiedingen worden nu al op redelijk lokale basis gedaan, maar zullen in 2012 hyperlokaal zijn. Juist location based services via mobiele apparaten spelen hierbij een sleutelrol.

Social media belangrijk als marketingtool

Niet geheel onverwacht gaat social media meer invloed krijgen op de marketingmix. Zo zijn “likes” bepalend voor wat er geprogrammeerd wordt en zal er meer geïnvesteerd worden in adverteren via social media. ROI staat hoog op de marketingagenda. Hoewel al een aantal tools zijn ontwikkeld, is het de verwachting dat ze verbeterd zullen worden om de ROI effectief te kunnen volgen, meten en verhogen.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s