Dit is misschien wel de moeilijkste les voor alle merken die zich op contentmarketing storten: het gaat niet om je product (nou ja, niet meteen) en het gaat niet alleen om je doelgroep. Wat dan wel? Het gaat om balans.
Vraag je een merk voor wie ze hun content maken, dan is het antwoord altijd: de lezer, het publiek, de doelgroep. Maar er moet ook een product, een dienst, een advies aan de man gebracht worden.
In de praktijk zien we dat die twee kanten maar met moeite bij elkaar komen, ondanks alle goede voornemens.
‘Laten we onze kennis en kunde delen’
Zeker doen! Expertise zorgt voor waardevolle content. Als bedrijf weet je alles over je domein en over je vak, daar help je je lezer goed mee op weg. Daarbij helpt expertise je om jezelf als autoriteit te positioneren.
Denk een stap verder dan je doelgroep verwacht, geef een niet voor de hand liggend inzicht cadeau of verras met een specifiek detail dat heel nuttig is om te weten. Het draait immers om je lezer.
‘We luisteren naar onze doelgroep’
Is dat echt zo? We zien dat veel content vanachter de computerschermen wordt bedacht en ingezet. Je volgt immers nieuws, de markt en de ontwikkelingen, maar nog te weinig wordt getoetst door bijvoorbeeld een panel of interview.
Wil je klein beginnen? Bekijk het zoekvolume voor verschillende topics. Dan weet je niet alleen of je relevant bent voor je doelgroep, maar ook met welke termen en op welke momenten.
‘Dat domein gaan we claimen met onze content’
Contentmarketing werkt inderdaad breder dan dat het daadwerkelijk je product of dienst raakt. Maar je kunt ook te breed inzetten, waardoor de link met het merk niet meer logisch voelt. Denk maar aan hypes die viral gaan, maar die niet direct je content raken.
Bepaal wat het haakje wordt dat uiteindelijk het merk aan de topic verbindt. Is dat een situatie? Een toepassing? Past het niet? Laat het dan gaan. Als je lezer de link niet snapt, is de exit snel gevonden.
Balans, zei je?
Juist die balans, de link tussen merk en zoekvraag, is jouw content hotspot. Het maakt het merk relevant voor je doelgroep (want: antwoorden) en haalt je doelgroep naar je merk toe (want: verkeer, branding en een plek veroveren in het hart van je doelgroep). Twee hebben er voordeel.